Leden Alma willen eerder vernieuwing spoorlijn Mariënberg-Almelo

MARIËNBERG – De wachtkamer op station Hardenberg zou langer geopend moeten zijn, op station Mariënberg is dringend behoefte aan een toilet en natuurlijk is er de wens voor heropening van station Bergentheim en het doortrekken van de lijn Zwolle-Emmen naar Groningen. Maar nummer 1 op de wensenlijst van reizigersvereniging Alma is en blijft de elektrificatie van het spoor tussen Mariënberg en Almelo, bleek maandag in Vroomshoop, tijdens de jaarvergadering van de vereniging. En net dát punt blijft onvrede oproepen.

Vorig jaar heerste in eerste instantie blijdschap over de motie van de ChristenUnie in de Provinciale Staten van Overijssel. In juni werd het college van Gedeputeerde Staten opgeroepen vóór 1 januari 2019 met een plan van aanpak en een investeringsvoorstel te komen om de lijn te elektrificeren voordat het contract met Arriva in 2026 afgelopen zou zijn. Een motie die met 45 stemmen voor en 0 stemmen tegen is aangenomen. Maar de eigen CU-gedeputeerde Bert Boerman vond dat het anders moest: over 7 jaar loopt de concessie af en moeten de treinen vervangen worden, een goed moment om van diesel over te stappen op elektriciteit.
CU-fractievoorzitter Jan Westert liet vervolgens weten dat het van hem wel wat sneller mocht, omdat het een ‘mopperlijn’ is met veel uitval, maar hij was toch tevreden dat de lijn wordt geëlektrificeerd.

Onvrede
Teleurstellend, vonden de aanwezige leden van Alma maandag tijdens de jaarvergadering. In de aanloop naar gemeentelijke en provinciale verkiezingen is veel met politici overlegd, in verkiezingsprogramma’s staan zinnen als “Dieseltreinen die nog rijden, moeten worden vervangen door elektrische treinen” maar uiteindelijk moet nog jaren genoegen worden genomen met een vieze, onbetrouwbare lijn. Voor het bestuur van Alma reden om zich te blijven inzetten voor datgene waarvoor in 1997 de vereniging is opgericht, namelijk een kwaliteitsverbinding tussen Almelo en Mariënberg. Hoewel volgens treinkenner Evert Heusinkveld (die de avond afsloot met een lezing over de geschiedenis van het spoor in de regio) de vereniging eigenlijk MA-AL had moeten heten, omdat de lijn begint in Mariënberg en eindigt in Almelo.