Station Hardenberg gemoderniseerd

HARDENBERG – “Hopelijk is dit geen openingshandeling maar een starthandeling.” Wethouder Alwin te Rietstap gaf donderdagmiddag duidelijk de ambities aan van de gemeente Hardenberg. Samen met Esther Hegeman van ProRail en Joost van der Bijl van NS mocht hij het lint doorknippen naar de vernieuwde wachtkamer van het stationsgebouw.

Te Rietstap vertelde dat Hardenberg een streekfunctie heeft waarin verbindingen belangrijk zijn. Voor de verbinding naar het nieuwe ziekenhuis moet er nog wel wat gebeuren aan de stationsomgeving, maar de ambities reiken verder: als de spoorlijn naar Groningen wordt doorgetrokken ligt Hardenberg op het draaipunt van noord en oost, waardoor de streekfunctie nog beter tot zijn recht komt.

De lijn Zwolle-Emmen is enkele jaren geleden opgewaardeerd en Hardenberg is eindpunt geworden van de lijn uit Twente, maar de inhoud van het station in Hardenberg is daarbij achtergebleven, vertelde Esther Hegeman. Samen met de NS als eigenaar van het gebouw is er geïnvesteerd in het station, omdat volgens regiodirecteur Joost van der Bijl de dienstverlening aan de reiziger op orde moet zijn, ook op plekken waar de NS niet meer rijdt.

Die investering bestaat uit het aanbrengen van een akoestisch plafond in de wachtkamer zodat er voortaan een normaal gesprek gevoerd kan worden en er is vanwege de gehorigheid tussen de wachtkamer en buurman uitzendbureau Vechtdal een extra wand geplaatst. Verder is de vloer waarin asbest was verwerkt helemaal vervangen en het kunstwerk Dubbel L van de stichting Kunstwegen (de zwarte bank met lampen) gerestaureerd.

En het station heeft – eindelijk – een toiletvoorziening gekregen. Een prachtige voorziening, vond secretaris Arie Willigenburg van reizigersvereniging Alma, die de NS eigenlijk ook in Mariënberg zou moeten realiseren. “’s Morgens is het restaurant dat in het station is gevestigd nog gesloten. En omdat niet altijd alle geplande treinen verschijnen, moet je soms lang wachten. Een voorziening zoals in Hardenberg is meer dan welkom”, gaf hij de ProRail- en NS-vertegenwoordigers mee.

(klik op de afbeelding voor een groter exemplaar)