Heropening station Bergentheim op lange baan geschoven

BERGENTHEIM – De provincie Overijssel en de gemeente Hardenberg hebben via een quickscan de haalbaarheid onderzocht van de heropening van station Bergentheim. De conclusie van het onderzoek is, dat de heropening van het station weliswaar nieuwe reizigers overlevert, maar dat de dienstregeling die heropening op dit moment niet toelaat én dat de heropening veel geld gaat kosten.

Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van de gemeente Hardenberg, omdat die vindt dat de huidige buslijn niet voldoende is. Een onafhankelijk bureau heeft in opdracht van de provincie en gemeente een prognose gemaakt van het aantal mogelijke (nieuwe) reizigers dat gebruik kan gaan maken van het nieuwe station. Samen met de vervoerder (Arriva) en met ProRail is onderzocht wat de consequenties zijn op de dienstregeling van de treinen en welke inrichtingseisen er zijn voor een nieuw station.

Reizigers
Station Bergentheim levert een redelijk aantal in- en uitstappers op. Een deel van deze in- en uitstappers maakt nu ook al gebruik van het openbaar vervoer. Deze reizigers stappen op de trein in Hardenberg of Mariënberg of maken gebruik van de bus. Het aantal nieuwe openbaar vervoerreizigers is daardoor beperkt, zo’n 80 tot 190 nieuwe in- en uitstappers per dag. Dit leidt tot hogere exploitatiekosten van jaarlijks € 170.000,- tot € 600.000,-. Een vuistregel voor de economische levensvatbaarheid van een nieuw station is 1.000 nieuwe in- en uitstappers.

Dienstregeling
Het stoppen op station Bergentheim past niet in de huidige dienstregeling, mede door de enkelsporige trajecten. Als er toch gestopt moet worden in Bergentheim vraagt dat om grootschalige infrastructurele aanpassingen, zoals het aanleggen van passeersporen of het overslaan van een ander station.

Inrichtingseisen
De inrichtingseisen voor een nieuw station zijn vanuit ProRail veel strenger dan voor een bestaand station. Zo moet uit veiligheidsoverwegingen de bestaande spoorwegovergang bij het nieuwe station worden vervangen door een ongelijkvloerse spoorkruising. De eenmalige investeringskosten voor de heropening van station Bergentheim zijn daardoor hoog en kunnen oplopen tot 25 miljoen euro, exclusief eventuele kosten voor inpassing in de dienstregeling.